Kirjoittanut: Tommi Mäki
Julkaistu: 08.03.2024
Tags: Mobiilioptimointi, Responsiivisuus
Mobiilioptimointi ja sen tärkeys📱
Elämme vuotta 2024 ja kuten olet varmaan itsekin huomannut, mobiililaitteiden merkitys on suurempi kuin koskaan ja se vain jatkaa kasvuaan. Itse asiassa jo yli 60% kaikesta verkkoliikenteestä on lähtöisin mobiililaitteista.
“As of 2024, 60.67% of website traffic comes from Mobile Devices”, www.whatsthebigdata.com
Tämä herättää uudenlaisen ongelman yrityksille ja heidän verkkosivuilleen. Tässä postauksessa käymmä läpi pääpointteja mobiiliresponsiivisuuden tärkeydestä verkkosivuilla.
Uusi normaali 🤷
Mobiililaitteilla selailu ei ole enää pelkkä vaihtoehto, vaan monille ensisijainen keino etsiä tietoa ja tehdä ostoksia. Tämä kehitys asettaa paineita yrityksille varmistaa, että heidän verkkosivustonsa toimivat moitteettomasti pienemmillä näytöillä.
Jos mobiilioptimointi siis jätetään tekemättä huonontavaa se suoraan käyttäjäkokemusta ja asiakastyytyväisyyttä.
On toki tärkeää että myös selainversio verkkosivuista näyttää hyvältä, mutta fakta on se, että nykyään mitä useimmiten asiakas päätyy sivuillesi iPhonen tai Androidin näytön kautta.
Käyttäjäkokemus 👍
Erinomainen mobiilikäyttäjä kokemus ei ole enää vain lisäetu – se on odotus ja standardi. Käyttäjät vaativat nopeita latausaikoja ja suoraviivaista navigointia. Sivustot, jotka eivät täytä näitä standardeja, saattavat ajaa kävijät kilpailijoiden luokse.
Olet varmasti itsekin joskus päätynyt verkkosivuille jotka ovat sekavat ja hankalalukuiset. Usein tällaisessa tilanteenteessa ainakin itse poistun sivulta ja klikkaan seuraavaa linkkiä Googlessa, todennäköisesti kilpailijan linkkiä. Tällöin mahdollinen kauppa on menetetty sekunneissa, vain sen takia, että yritys ei ole investoinut responsiivisiin verkkosivuihin.
Tämän lisäksi positiivinen kokemus mobiilissa rohkaisee toistuviin vierailuihin, edistäen asiakasuskollisuutta ja lisäten pitkän aikavälin tuloja.
Merkitys hakukoneoptimointiin 🕵🏻
Hakukoneoptimointi on yrityksen verkkosivujen menestyksen A ja O. Jos sivuja ei löydy Googlesta helposti, on niiden ylläpito suoraan sanottuna ajantuhlausta. Ajantuhlausta sen takia että trafiikki, eli mahdolliset asiakkaat eivät löydä sivuja lainkaan ellei hakukoneoptimointi ei ole kunnossa.
Tähän perustuen mobiilioptimointi on äärimmäisen tärkeä asia, sillä Google on ottanut käyttöön Mobile-first indeksoinnin, joka tarkoittaa sitä, että verkkosivun mobiiliversio vaikuttaa hakukone sijoitukseen enemmän kuin työpöytäversio. Suomen kielellä selitettynä, tämä siis tarkoittaa sitä että Google rankaisee sivujasi mikäli et ole investoinut mobiilioptimointiin.
Konversioiden lisääminen💰
Mobiiliystävälliset sivustot eivät vain paranna käyttäjäkokemusta; ne mahdollistavat konversioasteen boostaamisen.
Selkeä ja helppokäyttöinen mobiilisivusto kannustaa ostoksiin ja aktioihin. Kun potentiaaliset asiakkaat voivat helposti selata tuotteita ja palveluita mobiililaitteillaan, myyntimahdollisuudet kasvavat. Pääsyy yrittäjän verkkosivuille on usein myynnin lisääminen ja asiakashankinta, joten tätä ei sovi unohtaa laskuista.
Yhteenvetona
Vuonna 2024 mobiilioptimointi ei ole enää vain suositus – se on välttämätön toimenpide yritykselle joka etsii asiakkaita verkosta. Mobiili trafiikin jatkaessa kasvuaan, on tärkeää, että yritykset varmistavat verkkosivustojensa palvelevan tehokkaasti tätä kasvavaa käyttäjäkuntaa. Mobiilioptimointiin investoiminen parantaa paitsi käyttäjäkokemusta myös vahvistaa hakukonenäkyvyyttä ja edistää konversioita.
Viimeistään nyt on aika tarkastella yrityksesi verkkosivustoa mobiilinäkökulmasta ja tehdä tarvittavat päivitykset. Tämän myötä varmistat, että yrityksesi pysyy kilpailukykyisenä ja vastaa nykypäivän kuluttajien odotuksia.
Tommi Mäki
| WebDev @ WebFin
Avainsanathakukoneoptimointi, Verkkosivut